ADAPTAČNÝ PROCES DIEŤAŤA V MATERSKEJ ŠKOLE
Nie každý začiatok musí byť ťažký. Je pravdou, že nástup do materskej školy a prvé odpútanie sa od matky je pre mnohé deti zatiaľ najväčšou zmenou v ich živote, obdobie náročné pre deti, pre rodičov i učiteľky. Každé dieťa túto veľkú zmenu zvláda inak, preto aj proces adaptácie je individuálny.
Aby sme Vám ho troška priblížili, ponúkame Vám krátky opis etáp - období, ktorými dieťa prechádza. Samozrejme že neplatí na všetky deti rovnako. Jedna etapa môže u dieťaťa trvať dva - tri dni, u iného i dva týždne. Zvyčajne však môže prebiehať takto:
Orientačné obdobie
Dieťa v materskej škole:
- stavia sa do úlohy pozorovateľa,
- spracúva množstvo podnetov a problémov,
- nepokúša sa nadviazať kontakt s rovesníkmi,
- nezaujíma sa o ich aktivity,
- rozpráva ticho, jednoslabične alebo vôbec,
- nehrá sa, a ak áno, tak nie veľmi intenzívne,
- je uzavreté, zdržanlivé,
- dieťa trpí nechutenstvom, odmieta sa stravovať v MŠ.
Dieťa doma:
- prežíva to, čo dospelí po namáhavom dni,
- je neisté, unavené hlukom a množstvom podnetov,
- túži po pokoji, chce si odpočinúť,
- obmedzuje mnohé zo svojich činností, s ktorými sa zaoberalo pred vstupom do MŠ
- zje všetko, čo pred neho predložíte, pretože jedlo v MŠ odmietlo
- potrebuje spracovať svoje dojmy a zážitky.
Úloha rodiča:
- nelúčiť sa s dieťaťom dlho - pri dlhom lúčení dieťa zneistie, nakoľko neobvyklé správanie rodiča podporí jeho strach ,
- ak má možnosť, ponechá dieťa dopoludnia v MŠ a poobede si ho vyzdvihne,
- po návšteve v MŠ dá dieťaťu možnosť odpočinku,
- nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami - nákupom, prechádzkami, pobytom na ihrisku,...,
- nezaťažuje dieťa inými životnými zmenami - sťahovanie, narodenie súrodenca, nezhodami v rodine,...,
- zosúladí režim doma s režimom v MŠ,
- neprerušuje pobyt v MŠ.
Úloha učiteľky:
- rešpektuje u dieťaťa úlohu "pozorovateľa",
- podporuje konanie dieťaťa,
- pomocou hier umožňuje prijímanie informácií,
- sprostredkuje dieťaťu najdôležitejšie pravidlá a normy správania,
- oboznámi dieťa s najdôležitejšími priestormi - trieda, umyváreň, WC, jedáleň, spálňa ,
- dovolí dieťaťu ponechať obľúbenú hračku, vec
- vytvorí priestor na odpočinok,
- umožní spoločný pobyt s "pevným bodom" - kamarát, súrodenec, ak to dieťa potrebuje,
- na konci týždňa rozohrá zaujímavú hru na pokračovanie.
Obdobie presadenia sa
Dieťa v MŠ:
- je ochotné podniknúť prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi,
- pokúša sa presadiť v skupine,
- začína viac komunikovať,
- hľadá ochranu u dospelých, ak má ťažkosti s rovesníkmi,
- rýchlo sa unaví - spory medzi deťmi pri presadzovaní sa v skupine ,
- snaží sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
- vyberá si len jedlá z domu, naďalej málo je.
Dieťa doma:
- pôsobí nevyrovnane,
- často sa mení jeho nálada,
- pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami,
- plače, ak chcú rodičia odísť - keď zabezpečuje dozor jeho známa osoba ,
- je odmietavé, chce opak toho, čo sa mu ponúka,
- odvráva,
- ráno je plačlivé i keď šlo večer skoro spať.
Úloha rodiča:
- neprerušuje pobyt v MŠ,
- nelúči sa s dieťaťom dlho,
- nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami, podporuje priateľstvá v MŠ - na ihrisku, doma ,
- rešpektuje správanie dieťaťa.
Úloha učiteľky:
- upevňuje normy a pravidlá správania v MŠ,
- oboznamuje dieťa s ostatnými zamestnancami MŠ,
- oboznamuje dieťa s ďalšími priestormi MŠ,
- pomáha pri riešení konfliktov, predchádza im,
- nemení pravidlá a normy správania sa v MŠ - zosúladenie pôsobenia obidvoch učiteliek v triede ,
- dovolí dieťaťu ponechať si obľúbenú vec, hračku z domu.
Obdobie ukľudnenia sa
Dieťa v MŠ:
- správanie dieťaťa sa blíži k norme,
- je istejšie v priestoroch MŠ, podriaďuje sa normám a pravidlám správania sa v MŠ,
- prejavuje deťom svoju náklonnosť,
- zaujíma sa o aktivity iných detí,
- napodobňuje vzory,
- začína lepšie jesť, odmieta len neobľúbené jedlá.
Dieťa doma:
- dieťa je telesne vyčerpané,
- rýchlo sa unaví,
- pôsobí ako "duchom neprítomné",
- nepokúša sa večer zostať dlho hore,
- je duševne ľahostajné.
Úloha rodiča:
- neprerušuje pobyt v MŠ, podľa možnosti ani na jeden deň,
- podporuje nové priateľstvá v MŠ - doma, na ihrisku, v parku ,
- zaujíma sa o pekné zážitky prežité v MŠ,
- predlžuje pobyt v MŠ i na popoludnie,
- rešpektuje psychosomatickú záťaž u dieťaťa.
Úloha učiteľky:
- upevňuje normy a pravidlá správania,
- zapája dieťa do činnosti vo väčšej miere.
Prechod dieťaťa z rodiny do MŠ uľahčíte i tým, že nebudete rozoberať s dieťaťom vlastné obavy z jeho adaptácie v MŠ. Často sa stáva, že dieťa je pokojné, ale keď zbadá, že rodič je neistý, ba má slzy v očiach, nechápavo sa rozplače.
Prechod do nového prostredia mu uľahčíte aj tým, že ho budete pravdivo informovať o dianí a o živote v MŠ. Pred pravidelnou dochádzkou do MŠ je vhodné zosúladiť denný domáci poriadok s denným poriadkom v MŠ.
Dieťa je istejšie a slobodnejšie, ak má osvojené hygienické návyky a zručnosti pri starostlivosti o svoju osobu - obliekanie, obúvanie, jedenie, .....
Nerobte už odteraz za svoje deti to, čo môžu urobiť samé. Dôverujte im, určite to zvládnu, pokiaľ ich k tomu slovne povzbudíte.
Prečítajte si tiež dokument Adaptačný proces dieťaťa v materskej škole